Ledd- og muskelbehandlinger som ivaretar hele deg

Klinikk1 jobber med alle skader og plager innen muskler, sene og skjelett, inkludert idrettsskader. Flere idrettslag og idrettsutøvere har faste avtaler med oss .

Hos oss får du behandling i rolige omgivelser av en terapeut med solid faglig bakgrunn. Ved behov samarbeider vi tverrfaglig og kombinerer flere behandlingsmetoder.

En konsultasjon varer opp mot en time. Antall behandlinger kommer an på problemet. Vi ønsker merkbare endringer etter tre-seks behandlinger. Dersom vi ser at du trenger annen hjelp enn den vi kan gi, sender vi deg til riktig person utenfor vår bedrift.

Muskelterapi

Har du muskulære problemer som hemmer kroppen fra å fungere optimalt, kan muskelterapi hjelpe. Muskelterapi er basert på gamle tradisjoner, og våre terapeuters lærdom stammer fra oldtidens Hellas, da det ble kalt «bone setting». Klinikk1 viderefører arven og er en av ytterst få klinikker som tilbyr denne teknikken.
Våre muskelterapeuter har fire års utdannelse og har gått i lære hos noen av de fremste innen faget.

Muskelterapi kan kombineres med laser og trykkbølgemaskin, noe som gjør behandlingen mer effektiv.

• Hodepine
  • Migrene
  • Svimmelhet
  • Stiv nakke
  • Skuldersmerter
  • Tennisalbue
  • Pustevansker
  • Magesmerter
  • Håndleddsmerter
  • Hoftesmerter
  • Schlatters
  • Knesmerter
  • Beinhinnebetennelse
  • Overtråkk
  • Graviditet-relaterte plager
  • Voksesmerter

Fysioterapi

Plages du med smerter i muskler eller ledd som reduserer din livskvalitet, kan fysioterapi hjelpe. Hensikten med fysioterapi er å optimalisere livskvaliteten og bevegelsespotensialet gjennom helsefremmende, forebyggende, behandlende og rehabiliterende virksomhet.

Du behøver ikke lenger henvisning fra lege for å oppsøke en fysioterapeut. Fysioterapeuter er autorisert helsepersonell og har et selvstendig vurderings- og behandlingsansvar i pasientsituasjoner.

Våre fysioterapeuter har bred kunnskap om bevegelsessystemets oppbygging og funksjon og om hvordan fysiske, psykiske og sosiale faktorer bidrar til helse og sykdom. Vi kan hjelpe deg på veien mot optimal livskvalitet.

Osteopati

Osteopati er en behandlingsmåte som arbeider ut ifra et grunnprinsipp om at bevegelsesapparatet, sirkulasjonen og nervesystemet danner en helhet. Det vil si at en ubalanse i sirkulasjonen kan påvirke andre funksjoner slik som bevegelsen. Formålet med osteopati er å fjerne ubalanser i kroppen, og gjennom tøying og bevegelse av muskler og ledd vil kroppens legende evner aktiveres slik at kroppen kan lege seg selv.

Behandlingen er svært individorientert, og vi bruker god tid på undersøkelse av pasienten før behandlingen starter.

Osteopati kan hjelpe ved:

• Rygg-, bryst- og nakkesmerter
  • Skulder-, albue- og håndleddssmerter
  • Hofte-, kne-, ankel- og fotsmerter
  • Hodepine, svimmelhet og balanseproblemer
  • Bekkensmerter og andre plager i forbindelse med svangerskap
  • Funksjonelle plager hos spedbarn
  • Akutte- og belastningsrelaterte plager
  • Idrettsskader

Medisinsk- og klassisk massasje

Massasje er en eldgammel behandlingsform som var populær både i Oldtidens Kina og Egypt. Behandlingen etterlater en genuin følelse av velbehag, og plages du av stramme muskler, dårlig blodsirkulasjon eller anspenthet kan massasje hjelpe deg. Massasje kan appliseres på hele kroppen eller bare på deler av den, for eksempel på føttene, nakken, skuldrene og ryggen eller kun i ansiktet.

Massasjen løser opp og forebygger spenninger i muskulaturen ved hjelp av kna- strekk- press- og banketeknikker. Teknikkene setter i gang en rekke prosesser i kroppen slik som:

• Økt blodsirkulasjon
  • Bedre fleksibilitet i ledd, sener og muskler
  • Økt lymfesirkulasjon
  • Økt utskillelse av avfallsstoffer
  • Løse opp spenninger

Massasje brukes også som en del av restitusjonsprosessen for idrettsutøvere.

Nålebehandling (tørrnåling og NADA øreakupunktur)

Det er dokumentert at nålebehandling har effekt mot plager i muskel- og skjelettsystemet. Vi tilbyr tørrnåling og NADA øreakupunktur.

Tørrnåling er nålebehandling uten strøm, og brukes for å behandle muskelsmerter og relaterte plager som lumbago, tennisalbue, senebetennelse og benhinnebetennelse. Ved å stikke en vanlig akupunkturnål inn i muskelknutene eller triggerpunktene, trekker muskelen seg sammen.

NADA (National Acupuncture Detoxification Association) øreakupunktur hjelper til med å redusere stress og ubalanser i kroppen. NADA brukes ofte som supplement i behandling av psykiske belastninger som overgrep, stress og rusavvenning.

NADA-øreakupunktuer bidrar til:

• Indre ro og avslapping
  • Økt bevissthet rundt eget følelsesliv
  • Bedre fokusering og økt konsentrasjon
  • Økt motivasjon
  • Bedre samarbeidsvilje
  • Bedre kommunikasjonsevne
  • Bedre hukommelse
  • Økt vilje til å endre destruktive tanker

Laser og lydbølgebehandling

Laser og lydbølgebehandling brukes blant annet mot giktsmerter, tennisalbue, muskelsmerter og betennelser. Laserbehandling fungerer som en mikromassasje i vevet for å aktivere kroppens egne reparasjonsmekanismer. På den måten økes blodsirkulasjonen i det aktuelle området. Behandlingsformen brukes gjerne i kombinasjon med massasje.

Laserbehandling brukes ofte ved:

• Problemer i rygg, nakke, skuldre og knær
  • Reumatiske lidelser
  • Betennelser
  • ”Frozen shoulder”
  • Skader i bevegelsesapparatet
  • Sår, vorter, herpes, psoriasis og eksem

Lydbølgebehandling er spesielt effektivt mot senebetennelse og ved kroniske muskel- og skjelettsmerter. Behandlingen skjer ved at lydbølger sendes inn i vevet som skal behandles. Målet er å stimulere kroppens egne reparasjonsprossesser.

Aromaterapi

Aromaterapi er en behandlingsform som allerede i oldtidens Egypt var svært populær. I aromatierapi brukes plantenes aromatiske oljer som er både velduftende og har legende egenskaper. Ved lukten av oljene sender hjernen ut beskjeder til resten av kroppen. Oljen påvirker derfor hele mennesket. Oljen velges ut på bakgrunn av fysiske og psykiske plager.

Mange velger aromaterapi for å redusere stress, lindre muskelverk, menstruasjonssmerter, revmatisme eller søvproblemer. For andre fungerer aromaterapi som forebyggende eller komplementær behandling i forbindelse med sykdom. Aromaterapi kombineres gjerne med massasje.

Honningmassasje

Honningmassasje er en gammel tibetansk metode som er gunstig for både kropp og sjel. Honning inneholder antioksidanter, mineraler, enzymer og proteinstoffer og er blant naturens beste midler for skjønnhet og pleie. Honningen beskytter huden mot aldringsprossessen og bidrar til at kroppen kvitter seg med toksiske stoffer.

Honningmassasje er en variant av refleksterapi. Kombinasjonen av de legende egenskapene i honning og massasje hjelper musklene å slappe av og forbedrer sirkulasjonen.

Føler du deg sliten eller plages med ubalanser i kroppen, kan denne behandlingen hjelpe deg i prossessen mot økt vitalitet.

Bodyshape

Body Shape er en ikke-kirurgisk måte å bli kvitt uønsket fett på. En maskin reduserer fett på utvalgte steder og setter i gang blodsirkulasjonen. Bodyshape har flere funksjoner:

• Reduserer midje-/hoftemålene
  • Gjør huden fastere og gir et sunnere utseende
  • Former vev og reduserer cellulitter
  • Forbedrer blodsirkulasjonen
  • Frigjør avfallsstoffer og forbedrer lymfesirkulasjonen
  • Reduserer synligheten av spindelvevårer

Dette er uten noen form for kirurgisk inngrep og helt ufarlig. Bodyshape kombineres gjerne med trening og et variert kosthold for et varig resultat.

Personlige trening (medisinsk PT)

Plages du med muskel- og skjelettlidelser, overvekt eller andre livsstilsykdommer, kan trening være den beste måten å få bukt med problemene på. Klinikk1 tilbyr medisinsk personlig trening. Da skreddersyr vi et treningsopplegg etter dine plager.

En medisinsk personlig trener har utvidet kompetanse og kombinerer klinisk kunnskap med innsikt i treningsformer. Undersøkelser viser i økende grad at problemer med muskler og ledd kan forebygges ved hjelp av riktig trening.

Lider du av fedme eller andre livsstilsrelaterte problemer kan en personlig trener være den beste inngangen til en ny og sunnere livsstil. I samarbeid med deg legger vi opp et treningsopplegg som hjelper deg på vei mot målene dine. En personlig trener gir deg tett oppfølging og motivasjon slik at du ikke vender tilbake til gamle synder.

Lev livet du ønsker - Kontakt oss for timebestilling!

Adresse: Storgata 11, 8006 Bodø
Email: post@klinikk1norge.no